Piata loď
Monika Kompaníková
Hra na rodinu, ktorá navždy zmení životy detí. Príbeh detí, ktoré sa na ulici cítia bezpečnejšie, ako doma. Špeciálna edícia jedného z najúspešnejších slovenských románov posledných rokov, ktorý sa stal predlohou rovnomenného celovečerného filmu režisérky Ivety Grófovej.
Krehká výpoveď o svete dospelých videnom očami detí, rovnako však aj drsný obraz pohľadu dospelých na detský svet.
Jarka prežíva svoje detstvo v nestabilnom rodinnom ženskom trojuholníku spolu s matkou Luciou a starou mamou Irenou. Svoju mamu nesmie volať mama a svoju starú matku babka. Žije na ulici a v byte plnom podozrelých návštev a večierkov. Hľadá lásku medzi Luciiným nezáujmom a depresiami a nezdá sa jej zvláštne, keď sa nešťastnou náhodou sama na krátku chvíľu stane matkou dvom batoľatám.
Román Piata loď získal v roku 2011 najprestížnejšie slovenské literárne ocenenie Anasoft litera, bol preložený do nemčiny, češtiny, poľštiny, bulharčiny, arabčiny, maďarčiny, bulharčiny, vyšiel v jazyku hindi, v Chorvátsku vyšiel v sérii tridsiatich súčasných európskych románov, pripravuje sa rumunské, ruské a francúzske vydanie.
Na motívy románu Piata loď a ďalších poviedok Moniky Kompaníkovej vzniklo niekoľko študentských scenárov na VŠMU a FAMU, krátky animovaný film, monodráma Rosy Pokornej, monodráma Slávy Daubnerovej, či divadelné predstavenie divadla Slúchadlo.
Nové vydanie románu Piata loď vychádza s hudobným bonusom v podobe filmového soundtracku s titulnou piesňou k filmu PIATA LOĎ, Kde sa slzy berú od Katarzie na CD aj na stiahnutie. Originálny soundtrack Mateja Hlaváča s podtitulom „túto hudbu môžeš počúvať z viacerých strán“ vytvára jedinečné spojenie medzi filmom a knihou.
Atmosféra skladieb súvisí s jednotlivými scénami z filmu rovnako ako s pasážami pôvodného textu knihy Moniky Kompaníkovej. Tieto pasáže čitateľ ľahko identifikuje, keďže skladby soundtracku sa volajú podľa strán knihy: Piata, Tridsiatapiata, Sedemdesiataprvá a pod. Tieto konkrétne „hudobné“ strany sú namiesto klasických číslic označené slovom – názvom skladby.
Hoci nie je zvykom, aby bol filmový soundtrack zverejnený ešte pred uvedením filmu v kinách, hudba k Piatej lodi je výnimkou. Existuje na pomedzí knihy a filmu ako samostatné umelecké dielo, ktoré komunikuje viacerými smermi – k poslucháčom, k čitateľom aj k divákom.